måndag, januari 26, 2009

Köpstopp

Jag har bestämt mig! Från och med idag, redan nu i skrivande stund, har jag köpstopp fram tills nästa lön kommer.
Hur det blir då, det får vi se. Men en månad från nu.
Inget garn, inget pyssel, inga mjukisar, inga böcker, ingenting.

Förutom! Jag får köpa mat, men kan tänka efter lite och inte köpa färdiga grejor man micrar, samt frimärken. Hej och hå, är dom så nödvändiga då? Jo, faktiskt. Nu när jag sålt några grejor på tradera måste jag ju kunna skicka iväg dom med.
Men frimärkena är ju faktiskt något som redan är "betalt" för, då det är ju inte mina pengar som försvinner då.

Så vi får väl se om en månad hur det gått. Har det gått bra kanske man ska göra det fler gånger. Använda upp lite av allt pyssel man har hemma, låna fler böcker från bibblan, och sådär.
Det är ju faktiskt lite knäppt hur vi shoppar bara för att man kan.

2 kommentarer:

Esbe sa...

Jag håller helt och fullt med dig. Jag tipsar dig om att prova att skriva ner allt du köper en månad, för att se vart pengarna går och se vilken skillnad det gör att inte köpa saker som man inte behöver (t ex, om man redan har 222 garner, så behöver man inte köpa 2 till - oftast, varje regel brukar ha sitt undantag!).

Kram och lycka till!

Skaparstigen sa...

Jag har också köpstopp, fast som nyårslöfte. Men mitt gäller inte garn,tyg och pysselmaterial eftersom jag säljer lite ibland, så det så att säga finansierar sig själv. Men i övrigt ska jag köpa minst möjliga och det som shoppas ska helst vara från loppis det här året. Om man tänker noga innan man får lust att köpa något så kan man oftast resonera bort det och komma fram till att man klarar sig rätt bra ändå.